ייעוץ לימודים חינם!

איך ניתן להשתלב במקצוע החינוך וההוראה?

המדריך השלם

אם הגעת לעמוד זה, כנראה שאתה שוקל להיכנס לתחום החינוך וההוראה ומעוניין להתוודע אל התהליך הכרוך בכך  ולחסרונות ויתרונות המקצוע. בעמוד זה, ננסה לשפוך אור על תהליך הכניסה לתחום ההוראה ועל מהות התפקיד ובכך לסייע לך בדרכך. לפני הכול, עצור וחשוב: מהן הסיבות בגינן ברצונך להיות מורה, האם שקלת את החסרונות והיתרונות הכרוכים בתפקיד? 

חשוב לציין כי תפקיד המורה איננו פשוט וקל. הוא כרוך בעבודה רבה ודורש השקעת מאמצים ובקיצור נמרץ "מכל הלב והנשמה". לפני שתתחיל בתהליך הלימודים וההשתלבות בתחום ההוראה שקול נקודות מסויימות: האם תחום ההוראה מתאים לאופי שלי, יתרונות תחום החינוך, חסרונות תחום החינוך, בחירת מוסד הלימודים ועוד.
מידע נוסף:
פתיחה

מידע כללי על השתלבות במקצוע החינוך וההוראה

כדי להיות מורה טוב, עלייך להיות בעל סבלנות, בעל יכולות תקשורת טובות עם הזולת, בעל היכולת להרצות בצורה ממוקדת ורציפה מול קבוצת אנשים ובאופן כללי לאהוב לעבוד עם אנשים אחרים, ילדים ומבוגרים כאחת – עבודת המורה לא מסתיימת לאחר שעות פעילות בית הספר בצהריים, היא נמשכת אל תוך הערבים במהלכם עליו להתקשר להורים, להשתתף בישיבות מורים וימי הורים, לתכנן פעילויות חברתיות מחוץ למסגרת שעות הלימודים, להשתתף בטיולים וסיורים, לבדוק ולכתוב מבחנים ועוד.

כך שאפשר בהחלט להגיד שמורה "לוקח אתו את עבודתו הביתה" ועליך להיות מודע לכך על מנת לא להיתקל באכזבות ובהפתעות במקצוע ההוראה ולהתמיד בו לאורך זמן. במידה ואתה מרגיש כי התכונות האלה בהחלט צפונות בך ודרישות התפקיד מתאימות לך, בהחלט מומלץ לשקול לבחור בתחום זה.

פתיחה

יתרונות תחום החינוך

לתחום החינוך וההוראה מתלווים ערכי השליחות, הרצון לעצב את פני הדור הבא, הרצון לתרום ולהשפיע על החברה בה אנו חיים אפילו בגבולות המיקרוקוסמוס הזעיר שהוא הבית ספר בו תעבוד בסופו של דבר ובעיקר יחד עם תפקיד ההוראה מגיעה תחושת סיפוק אישי עצומה משום שתפקידו של מורה הוא לעצב ולהשפיע על מוחם ואופיים של עשרות תלמידים יום יום. מורה טוב ייחקק בזיכרון תלמידיו וילווה אותם בזיכרונותיהם גם שנים לאחר שבגרו ופתחו בחיים עצמאיים משלהם.

מעבר לכך, שעות העבודה הן נוחות וגמישות ובדרך כלל מתרכזות בשעות הבוקר עד הצהריים המוקדמות, תלוי בבית הספר בו תעבוד. בנוסף, כאשר התלמידים יוצאים לחופשת חג או חופשת קיץ, כך גם המורים. חופשות אלה מאפשרות למי שעוסק במקצוע זה לבלות זמן רב יותר עם משפחתו ולנצל זמן זה להשתלמויות, קורסים והעשרה עצמית.

פתיחה

חסרונות בתחום החינוך

עבודת המורה בדרך כלל אינה קלה. על מורה טוב להכיר את אופיים של תלמידיו ולהתמודד עם בעיותיהם האישיות ולהצליח למצוא את הזמן ולהקדיש לכל אחד מהם את היחס ותשומת הלב האישית המגיעה לו בין אם כיתתו מונה עשרים או ארבעים תלמידים, עליו להיות זמין לבעיותיהם ופניותיהם של הורי התלמידים שלעיתים יכולות להיות רבות ולתת להם פתרונות הולמים. המשכורת הינה משכורת ממוצעת וגם זאת יש לקחת בחשבון.

פתיחה

בחירת מוסד לימודים

סטודנטים המעוניינים ללמוד במסלול חינוך והוראה יכולים לבחור ללמוד באוניברסיטה או מכללה רגילה, המציעה בין שאר החוגים שלה גם מסלולי לימודי חינוך או מסלולי לימוד רגילים המשלבים לצידם תעודת הוראה. יחד עם זאת, מאוד מומלץ לשקול בחירה במכללות ייעודיות אשר מתמקדות בלימודי חינוך בלבד שם ניתן דגש גדול על עבודה התנסותית ומעשית, על מנת להכין את הסטודנט בצורה המרבית ביותר שניתן לקראת עבודתו כמורה.

בין המכללות המציעות לימודי חינוך בישראל, ניתן למצוא את מכללת אורנים, מכללת קיי, מכללת גורדון, מכללת אוהלו בקצרין, מכללת לוינסקי, סמינר הקיבוצים, מכללת אחווה, מכללת אמונה ועוד. כל אלה מכללות המתמקדות בלימודי חינוך ברחבי הארץ. במסגרת הלימודים במכללות אלה, ילמדו הסטודנטים לקראת תעודת תואר ראשון בחינוך – B.Ed יחד עם תעודת הוראה.

פתיחה

בחירת מסלול הלימודים וסוג ההתמחות

מסלולי ההוראה נחלקים לפי גילאי התלמידים ועל הסטודנטים לבחור איזו קבוצת גילאים הם מעוניינים ללמד. בדרך כלל, האפשרויות הן חינוך לגיל הרך – מגילאי 0 – 6, חינוך לבית ספר יסודי – כיתות א' – ו', חינוך בתי ספר על יסודיים – כיתות ז' – י"ב וחינוך מיוחד אשר גם הוא נחלק לגילאים. בנוסף, על הסטודנט לחינוך ולהוראה להתמחות בדרך כלל בשני סוגי מקצועות אותם יוכל ללמד כמורה בהמשך דרכו.

בין השאר, מוצעים מסלולי התנ"ך, עברית, ספרות, לשון והבעה, מתמטיקה, גיאוגרפיה, מדעים, אזרחות, צרפתית, ערבית, ביולוגיה ועוד רבים. במהלך הלימודים, תכנית הלימודים תתחלק לשני חלקים – לימודים עיוניים ותיאורטיים של המקצוע עצמו. לימודי חינוך והוראה בדרך כלל נפרסות על פני ארבע שנות לימוד אקדמיות וחלק מהמכללות מאפשרות לסטודנטים ללמוד במהלך שעות הערב, מה שמאפשר להם להמשיך ולעבוד במקביל ללימודיהם.

פתיחה

הסבת אקדמאים להוראה

במקרים רבים, אקדמאים – אנשים בעלי תואר ראשון או שני בתחום זה או אחר, מחליטים להסב את תחום עבודתם לחינוך ומעוניינים להתחיל לעבוד כמורים. לשם כך, עליהם לעשות הסבה אשר תכשיר אותם לקראת עבודתם בהוראה. בדרך כלל מתכונת לימודים במסגרת הסבת אקדמאים הינה קצרה ומרוכזת יותר ומשלבת תכנית הלימוד תכנים עיוניים ותיאורטיים לצד עבודה מעשית והתנסותית רבה. עם סיום הלימודים, יקבלו סטודנטים אלה תעודת הוראה ויעשו סטאז'.
פתיחה

התמחות (סטאז') עם סיום הלימודים

על פי דרישות משרד החינוך, על כל סטודנט לעבור תקופת התמחות, או סטאז' בשפה המקצועית הנמשכת שנה. בדרך כלל תקופת הסטאז' מתחילה בשנת הלימודים הרביעית ומתקיימת במקביל ללימודי החינוך וההוראה במכללה. לאורך תקופת הסטאז', הסטודנט עובד ומתמחה במקצוע ההוראה ועוסק בהוראת הנושאים אותם הוא למד – מתמטיקה, אנגלית, גיאוגרפיה וכד' במוסד חינוכי כלשהו בתשלום.

זוהי עבודה לכל דבר. בדרך כלל מלווה תקופת הסטאז' במדריכים ומלווים מקצועיים מטעם המכללה, כך שהסטודנט איננו "נזרק למים" ללא כל תמיכה, אלא מקבל עזרה וליווי לכל אורך הדרך. עם סיום ארבע שנות הלימוד ותקופת התמחות זו, תוענק לבוגרים אשר עמדו בכל דרישות המכללה והשלימו את כל השעות האקדמיות הנדרשות מהם, תעודת תואר הראשון B.Ed עם תעודת הוראה במקצועות בהם התמחה, לצד רישיון ההוראה מטעם משרד החינוך.
ייעוץ לימודים אישי חינם
מלא/י פרטיך ונציגנו יתקשרו אליך בתוך זמן קצר.
2022 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח בע"מ