מה כדאי לדעת על לימודי חינוך בלתי פורמלי?
החינוך הבלתי פורמלי הינו תחום חשוב ומרכזי אשר ממלא תפקיד בתפיסת העולם הכוללת של "חינוך לאורך החיים" ומאפשר לבוגריו לבטא את כישוריהם המנהיגותיים ולהוביל שינוי אמיתי וממשי בחברה. ההכרה בחשיבותה של הפעילות הקהילתית הובילה לביקוש רב ללימודי חינוך בלתי פורמלי במוסדות השונים ברחבי הארץ.
מוסדות חינוך בלתי פורמליים הם מוסדות חינוך שתפקידם להקנות ידע שאינו נלמד בתחומי בית הספר הרגילים, למשל: פעילויות התנדבותיות, חוגי העשרה, תנועות נוער, מועדוניות, מתנ"סים, מרכזי תרבות, מרכזי נוער, מרכזי צעירים, פעילויות ספורט, מועצות שונות ועוד. מטרת לימודי חינוך בלתי פורמלי הינה הכשרת סטודנטים לגילוי מחויבות קהילתית, גיבוש חזון חברתי, הובלה והנהגה של פרויקטים חינוכיים במערכות הציבוריות וכדומה.
מוסדות חינוך בלתי פורמליים הם מוסדות חינוך שתפקידם להקנות ידע שאינו נלמד בתחומי בית הספר הרגילים, למשל: פעילויות התנדבותיות, חוגי העשרה, תנועות נוער, מועדוניות, מתנ"סים, מרכזי תרבות, מרכזי נוער, מרכזי צעירים, פעילויות ספורט, מועצות שונות ועוד. מטרת לימודי חינוך בלתי פורמלי הינה הכשרת סטודנטים לגילוי מחויבות קהילתית, גיבוש חזון חברתי, הובלה והנהגה של פרויקטים חינוכיים במערכות הציבוריות וכדומה.
למי מתאים ללמוד תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
1
2
3
מידע נוסף:
למה כדאי לעשות תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
מוסדות חינוך בלתי פורמליים הם מוסדות חינוך שתפקידם להקנות ידע שאינו נלמד בתחומי בית הספר הרגילים כמו למשל פעילויות התנדבותיות, חוגי העשרה, תנועות נוער, מועדוניות, מתנ"סים, מרכזי תרבות, מרכזי נוער, מרכזי צעירים, פעילויות ספורט, מועצות שונות ועוד. מטרת לימודי חינוך בלתי פורמלי הינה הכשרת סטודנטים לגילוי מחויבות קהילתית, גיבוש חזון חברתי, הובלה והנהגה של פרויקטים חינוכיים במערכות הציבוריות וכדומה.
עבודתם הקהילתית של אנשי החינוך הבלתי פורמלי מתרכזת בהקניית ערכים כמו מנהיגות, חזון, נתינה לזולת, התנדבות וכדומה, זאת בניגוד לאנשי החינוך הפורמלי שעבודתם מתמקדת בהקניית חומר וידע מקצועיים ולימודיים בתחומים השונים. בעלי המקצוע בתחום החינוך הבלתי פורמלי תורמים לגיבוש הקהילה ולבניית חברה מתוקנת וערכית במדינת ישראל. מדובר בתחום מספק שמתאים לאנשים שרוצים לעזור לזולת ולהוביל שינויים חברתיים חשובים.
עבודתם הקהילתית של אנשי החינוך הבלתי פורמלי מתרכזת בהקניית ערכים כמו מנהיגות, חזון, נתינה לזולת, התנדבות וכדומה, זאת בניגוד לאנשי החינוך הפורמלי שעבודתם מתמקדת בהקניית חומר וידע מקצועיים ולימודיים בתחומים השונים. בעלי המקצוע בתחום החינוך הבלתי פורמלי תורמים לגיבוש הקהילה ולבניית חברה מתוקנת וערכית במדינת ישראל. מדובר בתחום מספק שמתאים לאנשים שרוצים לעזור לזולת ולהוביל שינויים חברתיים חשובים.
למי מתאים ללמוד חינוך בלתי פורמלי?
הלימודים במסלול לתואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי פונים לקהל הרחב ולכל מי שיש ברצונו לרכוש את מרב הידע, הכלים והמיומנויות בתחום זה באמצעות הכשרה מקצועית, מקיפה ואיכותית. הלימודים מתאימים למי שרואים בעבודה החינוכית והקהילתית מעין שליחות חברתית, וכן לכל המחפשים דרכים חלופיות ומגוונות לקידום אוכלוסיות בסיכון ובמצוקה ולגיבוש הקהילה.
כמו כן, מתאימים הלימודים במיוחד לאנשים בעלי זיקה לתחום החינוך ובעלי אופי מתאים לעבודה עם ילדים ובני נוער, המאמינים בעקרונות השיטה ומעוניינים בפיתוחה ויישומה בפועל, בעלי יחסי אנוש טובים וכושר מנהיגות מפותח, אשר יש ברצונם להשתלב בשלל המשרות המוצעות בתחום חשוב, מאתגר ומספק זה.
כמו כן, מתאימים הלימודים במיוחד לאנשים בעלי זיקה לתחום החינוך ובעלי אופי מתאים לעבודה עם ילדים ובני נוער, המאמינים בעקרונות השיטה ומעוניינים בפיתוחה ויישומה בפועל, בעלי יחסי אנוש טובים וכושר מנהיגות מפותח, אשר יש ברצונם להשתלב בשלל המשרות המוצעות בתחום חשוב, מאתגר ומספק זה.
מה תנאי הקבלה לתואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי יכולים להשתנות בין מוסדות הלימוד המגוונים אשר מציעים רכישת הכשרה מבוקשת זו. אמנם, בדרך כלל מתבססות הדרישות על שקלול הציונים בין ממוצע הבגרויות לבין ציון הבחינה הפסיכומטרית. כמו כן, נדרשים המועמדים לעיתים לעמוד בראיון קבלה אישי מול ראשי מסלול הלימודים, זאת על מנת לבחון את מידת התאמתם ללימודי התחום ולעיסוק בו.
חלק מן המוסדות אף מאפשרים קבלה על סמך ציוני הבגרות בלבד או על סמך מבחן הפסיכומטרי בלבד, אך בכל מקרה חשוב לברר עם מוסד הלימודים בו אתם מעוניינים לרכוש את הכשרתם מהן הדרישות אותן הם מציבים.
חלק מן המוסדות אף מאפשרים קבלה על סמך ציוני הבגרות בלבד או על סמך מבחן הפסיכומטרי בלבד, אך בכל מקרה חשוב לברר עם מוסד הלימודים בו אתם מעוניינים לרכוש את הכשרתם מהן הדרישות אותן הם מציבים.
כמה זמן נמשכים לימודי חינוך בלתי פורמלי?
משך הלימודים במסלול לתואר ראשון בחינוך בלפתי פורמלי עשוי להשתנות בין מוסד לימודי אחד למשנהו, בהתאם להיקף החומר הנלמד והאילוצים השונים של הסטודנטים הלומדים. בדרך כלל, נפרשים הלימודים על פני תקופת זמן של כארבע שנים. אמנם, מועמדים שהינם בעלי תואר ראשון קודם נפרשים על פני שנה אחת.
חשוב לדעת כי מרבית מוסדות הלימוד מציעים השתלבות במסלול הלימודים במתכונת של לימודי ערב ולימודים בימי שישי בוקר. אפשרות זו מהווה יתרון עבור המעוניינים לרכוש הכשרה זו אך אין ביכולתם לפנות את יומם לטובת הלימודים עקב התחייבויות קודמות כמו עבודה, לימודים או כל התחייבות אחרת. כך יוכלו ללמוד בשעות ובזמנים המתאימים להם ביותר.
חשוב לדעת כי מרבית מוסדות הלימוד מציעים השתלבות במסלול הלימודים במתכונת של לימודי ערב ולימודים בימי שישי בוקר. אפשרות זו מהווה יתרון עבור המעוניינים לרכוש הכשרה זו אך אין ביכולתם לפנות את יומם לטובת הלימודים עקב התחייבויות קודמות כמו עבודה, לימודים או כל התחייבות אחרת. כך יוכלו ללמוד בשעות ובזמנים המתאימים להם ביותר.
מה לומדים בתואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
תכנית הלימודים במסלול לתואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי משלבת בין תכנים עיוניים ותיאורטיים נרחבים ומעמיקים לבין התנסויות מעשיות ותרגולים רבים. השילוב בין אלו מבטיח כי הכשרתם של הבוגרים הינה מן המעלה הראשונה. ניתן לרכוש הכשרה זו בהתמחות מנהיגות וניהול בקהילה, התמחות בקידום נוער, לימודי חינוך אנתרופוסופי, לימודי התמחות בחינוך חברתי-קהילתי וכדומה.
בדרך כלל, התכנים הנלמדים במסלול זה כוללים את הנושאים: סוציולוגיה, הגירה ופשיעה, תרבויות נוער, לימודי פילוסופיה, מבוא לפסיכולוגיה, שיטות וכלים לחינוך בלתי פורמלי, מבוא לקרימינולוגיה, הכרת החברה הישראל, מחשבת חינוך, אתיקה בעבודה קהילתית, מבוא לחינוך חברתי, נערות ונערים במצוקה, התמודדות עם בעיות התנהגות, התמודדות עם התמכרויות לסמים ולאלכוהול, עבודת צוות, מסגרות של חינוך חברתי בבית הספר, מוסדות וארגונים שונים של חינוך בלתי פורמלי ועוד שלל תכנים מרתקים.
בדרך כלל, התכנים הנלמדים במסלול זה כוללים את הנושאים: סוציולוגיה, הגירה ופשיעה, תרבויות נוער, לימודי פילוסופיה, מבוא לפסיכולוגיה, שיטות וכלים לחינוך בלתי פורמלי, מבוא לקרימינולוגיה, הכרת החברה הישראל, מחשבת חינוך, אתיקה בעבודה קהילתית, מבוא לחינוך חברתי, נערות ונערים במצוקה, התמודדות עם בעיות התנהגות, התמודדות עם התמכרויות לסמים ולאלכוהול, עבודת צוות, מסגרות של חינוך חברתי בבית הספר, מוסדות וארגונים שונים של חינוך בלתי פורמלי ועוד שלל תכנים מרתקים.
מה עושים עם תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
בוגרי מסלול הלימודים לתואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי אשר יעמדו בהצלחה בכל דרישות הלימודים יזכו בתואר ראשון B.Ed ולתעודת עובד חינוך מטעם המוסד הלימודי בו השלימו את הכשרתם ובאישור משרד החינוך. כמו כן, יזכו הבוגרים לתעודות נוספות בהתאם לתכנית הלימודים בה למדו, למשל: תעודת הוראה, תעודת הוראה לחינוך המיוחד וכדומה.
בפני בוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי עומדות אפשרויות תעסוקה שונות ומגוונות, שכן בעלי מקצוע איכותיים ומיומנים בתחום זה נחשבים למבוקשים ונדרשים במיוחד בשוק העבודה. הם יוכלו להשתלב בתפקידי הדרכה או ניהול במסגרת מחלקות נוער, מתנ"סים, מועצות מקומיות ועיריות, ארגוני מתנדבים, תנועות נוער, פנימיות, כפרי נוער וכדומה.
בפני בוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי עומדות אפשרויות תעסוקה שונות ומגוונות, שכן בעלי מקצוע איכותיים ומיומנים בתחום זה נחשבים למבוקשים ונדרשים במיוחד בשוק העבודה. הם יוכלו להשתלב בתפקידי הדרכה או ניהול במסגרת מחלקות נוער, מתנ"סים, מועצות מקומיות ועיריות, ארגוני מתנדבים, תנועות נוער, פנימיות, כפרי נוער וכדומה.
מה אפשר ללמוד אחרי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי?
בוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי המעוניינים ברכישת ידע נוסף, בין אם לצורך העשרה אישית והרחבת אופקים ובין אם לצורך העשרת ארגז הכלים המקצועי שלהם, הרחבת הסמכתם ורכישת ידע מקצועי נוסף מתוך מטרה להשתלב בשוק העבודה כאנשי מקצוע איכותיים ומיומנים בעלי תחומי אחריות מגוונים, יוכלו להמשיך ללימודים נוספים. אחת האפשרויות העומדת בפני הבוגרים הינה השתלבות בלימודי תואר שני בחינוך. לימודים אלו מכשירים את בוגריהם ידע נרחב ומעמיק אשר מאפשר להם לשפר את מעמדם ואת תנאי העסקתם ואף להשתלב בתפקידים בכירים יותר.
תחום לימודים נוסף בו יוכלו הבוגרים למצוא עניין הינו קורס הנחיית קבוצות. במסגרת לימודים אלו יוכשרו הבוגרים לזיהוי וניתוח של נושאים ומצבים שונים, הדרכת קבוצות תוך ליוויין בהתמודדות מול קונפליקטים ואתגרים ועוד.
תחום לימודים נוסף בו יוכלו הבוגרים למצוא עניין הינו קורס הנחיית קבוצות. במסגרת לימודים אלו יוכשרו הבוגרים לזיהוי וניתוח של נושאים ומצבים שונים, הדרכת קבוצות תוך ליוויין בהתמודדות מול קונפליקטים ואתגרים ועוד.