לימודים לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית
ההתפתחות הטכנולוגית הגדולה בשנות ה-90 הובילה להאצה בתחומי ההנדסה והמדעים. המחשבים החדשים והמשוכללים הסירו מכשולים רבים שעמדו בפני מהנדסים, ועד מהרה חדרו התפתחויות אלו גם לעולם הרפואה. השילוב בין טכנולוגיה ו
רפואה מוביל לפיתוח מכשירים מצילי חיים, המשמשים לביצוע פעולות כירורגיות מסובכות, אבחון מחלות, ליצירת קשר מידי בין רופא למטופל בעתות מצוקה ועוד. בין הכלים המפותחים בהנדסה ביו-רפואית: איברים ושתלים מלאכותיים, ציוד לצנתור והדמיה רפואית, רקמות מהונדסות, עזרים לנכים ועוד.
הנדסה ביו-רפואית היא מקצוע בינתחומי המתפתח משילוב הפעולה שבין מהנדסים, רופאים ומדענים על מנת לספק פתרונות מתקדמים לבעיות רפואיות. תכניות הלימודים לתואר מוסמך בהנדסה ביו-רפואית מובילה את הסטודנטים ליישום של עקרונות הנדסיים ומדעיים בבעיות
ביולוגיות ורפואיות במטרה לפתח מכשירים מתקדמים ומערכות מסייעות. ההנדסה בימינו יודעת לשלב מערכות לזיהוי חומרים יחד עם שיטות מתוחכמות למדידה, איסוף ואחסון מידע. היכולות הללו משמשות לחקר תאים, רקמות ואיברים ברמה שלא נודעה עד היום.
מידע כללי על תואר שני בהנדסת ביו-רפואה
תואר מוסמך אוניברסיטה בהנדסת ביו-רפואה מתקיים ברוב מוסדות הלימוד בשני מסלולים. המסלול הראשון הוא המסלול המחקרי אשר כולל הגשת עבודת תזה, מסיימי מסלול זה יוכלו להמשיך לאחריו ללימודי דוקטורט. מסיימי לימודי הדוקטורט יוכלו להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה בסגל ההוראה והמחקר בתוך מרצים וחוקרים מן השורה. המסלול השני הוא המסלול העיוני אשר מיועד לאלו אשר רוצים להרחיב את ידיעותיהם והשכלתם ולהפוך לאנשי מקצוע מיומנים. המסלול העיוני אינו כולל הגשת תזה אלא הגשת עבודת גמר שאיננה מחקרית או היבחנות בבחינת גמר לא מחקרית.
מחלקות שונות מציעות התמחויות במגמרות שונות במטרה להכשיר מהנדסים וחוקרים מומחים. חלק מהמגמות הבולטות הן: נוירוביולוגיה, ביו-אלקטרוניקה, מיקרוביולוגיה, ביו-חומרים.
למי מתאימים לימודי תואר שני בהנדסה ביו-רפואית?
לימודי תואר שני בהנדסה ביו-רפואית מתאימים לבוגרי תואר ראשון ממגוון תחומים:
תואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית,
מדעי המחשב, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל,
פיזיקה ותחומים משיקים נוספים. הלימודים פונים לבוגרי תארים ראשונים אלו אשר מעוניינים לעשות אינטגרציה בין מספר תחומים מעולם המדעים המדויקים ומדעי הרפואה, להעשיר את ידיעותיהם בתחום, להעמיק במחקר אקדמי ושואפים לקחת חלק מההתקדמות הטכנולוגית פורצת הדרך בתחום המכשור הרפואי והביולוגיה בשנים האחרונות.
כמו כן, בוגרים אשר שואפים בסופו של דבר להמשיך ללימודי דוקטורט ולאחריו להשתלב בסגל ההוראה והמחקר במוסדות להשכלה גבוהה, ייצטרכו לסיים תחילה תואר מוסמך בהנדסה ביו-רפואית במסלול המחקרי. בוגרים אשר סיימו את המסלול המקצועי יידרשו תחילה בהשלמות המכשירות אותם לביצוע מחקר עצמאי טרם לימודי הדוקטורט.
תנאי קבלה לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית
הלימודים מיועדים לבוגרי תואר ראשון בהנדסה רפואית, בפקולטות הנדסיות אחרות, בפקולטות למדעים מדויקים ובפקולטות למדעי החיים (ביולוגיה ומדעי הרפואה) אשר ממוצע ציוניהם אינו נמוך מ-80, ישנן גם מחלקות אשר מציבות תנאי קבלה נוקשים יותר ומציבות סף קבלה של ממוצע ציוני תואר ראשון של 83 לכל הפחות. תלמידים בוגרי תואר ראשון שאינו בהנדסה ביו-רפואית נדרשים להשלים מספר קורסים מתכנית הלימודים לתואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית. בנוסף לכך, לעיתים הפקולטות השונות מציבות בפני המועמדים תנאי קבלה נוספים כגון ראיון אישי, מעבר ועדת קבלה, מציאת מנחה לביצוע מחקר ועוד.
חשוב לציין כי סיפי הקבלה משתנים מעת לעת וממוסד לימודים אחד למשנהו ולכן מומלץ לבדוק את תנאי הקבלה מול מזכירות החוג.
כמה זמן נמשכים לימודי הנדסה ביו-רפואית?
משך לימודי תואר מוסמך אוניברסיטה בהנדסה ביו-רפואית עשוי להשתנות בין מוסדות הלימוד השונים אך בדרך כלל המסלול אורך כשנתיים. הלימודים מתקיימים בשני מסלולים, כאשר המסלול הראשון הוא המסלול המחקרי אשר כולל הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה) בסופו, והמסלול השני הינו המסלול המקצועי שאינו דורש הגשת תזה אלא פרויקט גמר שאינו מחקרי או הביחנות בבחינה שאינה מחקרית. לרוב המסלול המחקרי אורך זמן רב יותר וניתנות הארכות על מנת להשלים את כתיבת התזה.
חשוב לציין כי מרבית מוסדות הלימוד מציעים השתלבות במסלול הלימודים במתכונת של לימודי ערב ולימודים בימי שישי בוקר. אפשרות זו מהווה יתרון עבור המעוניינים לרכוש הכשרה זו אך אין ביכולתם לפנות את יומם לטובת הלימודים עקב התחייבויות קודמות כמו עבודה, לימודים או כל התחייבות אחרת. כך יוכלו ללמוד בשעות ובזמנים המתאימים להם ביותר.
מה לומדים בתואר שני בהנדסה ביו-רפואית?
לימודי מוסמך בהנדסה ביו-רפואית הינם לימודים מאתגרים ומרתקים, הם משלבים בתוכם אינטגרציה רחבה של נושאים אשר תסמיך את בוגריהם להיות אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. בין נושאי הלימוד השונים ניתן למצוא את הנושאים הבאים: ביומכניקה ואורטופדיה, ביומכניקה מולקולרית ותאית, מכניקה ומבנה של תאים, רקמות ואברים, דינמיקה של שלד ושרירים, חקר תנועה והליכה, משוב תחושתי, הנדסה שיקומית, גפיים מלאכותיות ומפרקים מלאכותיים, רקמות חיבור ורקמות תופחות, מבנה ותפקוד רקמות סחוסיות נורמליות ובמצבי הזדקנות, מחלות פרקים וגב, פוליאלקטרוליטים ומעבר של נוזלים ומומסים מטבוליטים, אותות ומערכות ביולוגיים, הדמיה רפואית, עיבוד תמונות רפואיות, אלקטרופיסיולוגיה, ביו-חומרים וביוטכנולוגיה, הנדסה ביוכימית ועוד.
חשוב לציין כי נושאי הלימוד משתנים מעת לעת ובין מוסד לימודים אחד למשנהו ולכן מומלץ לעיין בסילבוס החוג טרם תחילת הלימודים.
אפשרויות תעסוקה לבוגרי תואר שני בהנדסה ביו-רפואית
הנדסה ביו-רפואית נחשבת למקצוע בהתפתחות ובגידול מואץ, המאפשר קידום לעמדות בכירות ואפשרויות לשכר גבוה. אפשרויות התעסוקה נמצאות, לרוב, בתחומים כגון: תאים, שיקום רקמות, גנטיקה, ביו-חומרים ומערכות פיזיולוגיות. מהנדסים ביו-רפואיים מועסקים על ידי חברות רפואה וחברות מכשור רפואי כמנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, מפתחים וכמפתחי אלגוריתמיים לעיבוד אותות. מהנדסים ביו-רפואיים המתמחים בפיתוח אלגוריתמיים ובאלקטרוניקה יכולים לעבוד גם במשרות שמחוץ לשדה הרפואי בחברות מחשבים ובגופי בטחון.
כמו כן, בוגרי תואר מוסמך אוניברסיטה בהנדסה ביו-רפואית אשר סיימו את לימודיהם במסלול המחקרי, הכולל הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה), יוכלו להמשיך ללימודי דוקטורט בתחומם. בסיום לימודי הדוקטורט יוכלו הבוגרים להשתלב בצוות ההוראה והמחקר במוסדות להשכלה גבוהה.
מה אפשר ללמוד אחרי תואר שני בהנדסת ביו-רפואה?
בוגרי תואר מוסמך אוניברסיטה בהנדסה ביו-רפואית המעוניינים להתמקצע בתחומם אף יותר יוכלו להמשיך ללימודי דוקטורט. לצורך הקבלה למסלול הדוקטורט יצטרכו הבוגרים להציג השיגים לימודיים ומחקריים גבוהים מהתואר השני, ולהוכיח כי הם בעלי יכולות גבוהות לביצוע מחקר עצמאי. בנוסף, יצטרכו המועמדים להגיש הצעת מחקר לקראת בחינת המועמדות בפני ועדת בוחנים, וכן לעמוד בדרישות נוספות מטעם הפקולטות. בוגרי המסלול יוכלו להשתלב במחקרים מובילים ופורצי דרך בתחומם, וכן להשתלב בסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה.
כמו כן, יוכלו בוגרי תואר שני בהנדסה ביו-רפואית להשלים לימודי תעודת הוראה ולהשתלב בתחום ההוראה דרך משרד החינוך. במסגרת ל
ימודי תעודת הוראה הבוגרים יוכשרו להעברת חומר הלימוד המבוקש לתלמידים תוך שימוש באסטרטגיות ומיומנויות הוראה שונות ומגוונות.